» Vecka 7 (Dag 50) och dräktighetsröntgen!

Då har vi gått in i sjunde veckan och dagen D närmar sig med stormsteg... 
 
Ila väger nu 23,6 kg och har alltså gått upp ytterligare 1,6 kg sedan förra veckan och totalt 5,1 kg från orginalvikten... Buken växer mer och mer och börjar nästan se skrattretande stor ut till de slanka benen. 
 
Djup och tung buk. Obefintlig midja. 
 
 
Ila börjar växa ur korgen på jobbet...
 
 
 
Ila är trött och flåsig. Jag började bli lite orolig över att viktökningskurvan aldrig verkade stagnera så igår åkte jag iväg och gjorde en dräktighetsröntgen för att se hur många valpar hon bär.
 
 
Och röntgen visade 9-10 valpar! Många (inkl jag) tycker de ser 10, men en ligger lite trångt och är något osäker. Men i alla fall garanterat 9 stycken... Kan ni se alla? ;) 
 
Det ser redan trångt ut där inne och jag förstår att Ila inte känner sig helt hundra. Valparna tar upp hela bukhålan och har tryckt upp hennes andra organ in i brösthålan vilket förklarar den tunga andningen och de sura uppstötningarna. Hennes hunger har också lugnat sig och hon vill hellre äta lite och ofta. Troligtvis för att valparna helt enkelt trycker på magsäcken. Hon behöver även kissa oftare än vanligt. 
 
10 stycken är ovanligt många för att vara border collie och förstagångsvalpare. Jag hoppas att det är ett tecken på att Ila och Sid är väldigt kompatibla för varandra. :) När de är så många finns riskerna att någon är lite klenare än de andra men jag ska göra mitt bästa för att få fram 10 starka och friska valpar. En större kull innebär också risken att livmodern inte orkar dra ihop sig ordentligt inför valpningen så jag ska vara extra uppmärksam på om hon behöver hjälp. Förhoppningsvis går allt lätt och smidigt! Det känns ändå skönt att veta ungefär hur många jag har att förvänta mig inför valpningen. Och hur fantastiskt är det inte med 10 border collie-valpar! :D <3
 
 


sandra
05 December, 2017 - 13:17 / BLOGG: http://www.teamkjellstrm.blogg.se

åhh va spännande

Kicki
14 December, 2017 - 13:17

Det ser ju jättetrångt ut!! :)

Kicki
14 December, 2017 - 13:17

Det ser ju jättetrångt ut!! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback