» Valpar planeras hösten 2017, Border collie.

Ila är parad 16/10-2017 med Sid, REGV1733/2014 som ägs av Jörgen och Kicki på Nötvallens kennel.
 
Ila
 
Ila
 
Ila är en frisk Border collie som har HD A och väger 18,5 kg. Hon går mycket bra i vallningen och har börjat samla på sig meriter trots att jag som förare är nybörjare, vilket säger en hel del om hennes träningsbarhet. Hon är godkänd vallhund på både får och nöt samt har förstapris och vinst i IK-1 på får. Så snart jag som matte får ordning på visslandet så hoppas jag kunna starta henne även i IK-2. En utförligare beskrivning av hennes vallningsegenskaper finns HÄR.
Bland Ilas kullsyskon är 6/7 godkända vallhundar, tre stycken utöver Ila tävlar IK-1, en tävlar IK-2, en arbetar på en fårgård med 350 tackor och tre stycken tävlar agility klass 3.
Hennes stamtavla innehåller fina, gamla linjer från bl.a. Moel (Moel Tess, Moel Eira och Moel Hugo), Bwlch (Bwlch Hjalmar), Kelliegården, Somollis (Somollis Vicki), och Nisses.
Hennes absolut största styrka är ändå hennes mentalitet. Hon har en fantastisk av-knapp och är lika bra soffhund som hon är arbetshund. Social och stabil, älskar folk och är trygg med barn. Genomsnäll mot både folk och fä. Skottfast. En utförlig beskrivning av Ilas mentalitet (med film) kan ni läsa HÄR.
CEA-fri via sina föräldrar. IGS-normal. MDR-1-normal.
Mer om Ila (med bilder och vallningsfilm) kan ni läsa HÄR.
 
Ilas stamtavla.
 
Sid är en frisk Border collie som har HD B och väger 18-19 kg. Han är importerad från Holland som valp år 2014 av Jörgen Olsson. Pappa är Serge van der Zweeps Gary och mamma Vicki är kullsyster till Caleb. En superstam. :)
Sid tävlas i IK-2 och har deltagit i SM-kval i fårvallning i år.
Han är en snabb hund, både i vallningen och till vardags utan att för den delen vara stressad. Han har snabba flanker men ändå mjuk drivning framåt och bra tempoväxlingar. Hans snabbhet skrämmer inte fåren då han alltid gör bra flanker. I sättet är han mild, både mot människor och andra djur. Fungerar utmärkt i den stora hundflocken hemma hos Jörgen och Kicki men är också en bra inne- och familjehund som kan koppla av när han inte jobbar.
När jag hälsade på så fångade han mitt tycke som mest när vi satt i kökssoffan och myste tillsammans. När vi var ute så fick vi också höra ett skott vilket han inte alls var berörd av (inte heller Ila). Sid har tre kullar sedan tidigare. Avkommorna är inte så gamla än men än så länge är två röntgade med A-höfter och två redan är godkända vallhundar och tävlar i IK-1.
Sid är gentestad CEA-normal och IGS-normal och ögonlyst ua.
Länk till Sid på Nötvallens hemsida: HÄR
 
Sids stamtavla.
 
Inavelsgraden mellan Ila och Sid är 0,0%
 
 
Film där Serge kör Sid för första gången. Det finns fler filmer på Sid på Kickis youtube-konto.
 
Sid
 
 Sid
 
 Sid
 
 Sid
 
 Sid
 (Bilderna på Sid ägs av Sids ägare)
 
Målsättningen med valpkullen är mentalt stabila och sociala vallhundar med mycket samarbetsvilja och naturlighet i vallningen. Snabbhet och intensitet men också möjligheten att dra ner på tempot och en god djurkänsla. Man ska kunna träna hunden utan onödiga konflikter. Sedan är det inte heller kul att ha en bra vallhund utan att det fungerar i vardagen. Och allt detta vill jag ha utan att tumma på kvalitén!
 
 
 
De som är intresserade av en eventuell valp efter Ila och Sid är välkomna att höra av sig, det är inte bindande för varken dig eller mig.
 
[email protected]


Jessica Forsberg
10 September, 2016 - 11:08

Hej
Jag är intresserad av en valp från er .
Vi har redan en bordercollie och en blandning med bordercollie . Blandningen är gammal och på väg bort så vi funderar på att skaffa en ny valp .
Vi har ännu inte bestämt oss för om vi ska vänta ett tag eller ta det så snart som möjligt .
Vi bor på en gård i Jämtland .Vi har får , hästar, hönor , hundar o katter .
Jag har hitills haft färdigtränade vallhundar , så den här gången vill jag utbilda mej tillsammans med hunden .
Förutom vallning o gårdsliv brukar hundarna vara med mej på fjället och dra mej på skidor .
Ser fram emot att få se valparna .
Mvh Jessica

Svar: Hej! Roligt att du är intresserad. Jag skickar ett mejl. :)
Felicia Asp Tauni

Linda Douhan
10 September, 2016 - 11:08

Så fina hundar!! 😍 Jag letar valp o är väldigt intresserad. Vart kan jag kontakta dig?

Svar: Hej! Vad roligt att du tycker det. :) Du kan kontakta mig på [email protected]
Felicia Asp Tauni


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback