» På ridtur

Jag tar hand om en häst just nu då hans ägare är bortresta en vecka. Det var med både lite nervositet och stor förtjusning som jag satte mig på hästryggen igen efter ett längre uppehåll.
 
Först så tänkte jag låta Ila vara hos mamma ett par timmar medan jag red men jag bestämde mig i sista sekund för att ta med henne ändå. Dels för att mamma var lite upptagen och dels för att jag kände på mig att det skulle gå bra.
 
Det är ju mycket som skulle kunna gå dåligt: Ila skulle kunna vara rädd för hästen och inte våga följa med, eller så skulle hon kanske inte förstå att det var jag som faktiskt satt där uppe på det stora djuret, eller så skulle hon gå för nära och springa bakom hasorna på hästen som många Border collies tenderar att vilja göra...
 
Ila och Macklin
 
Men det gick alldeles utmärkt! Ila verkade bara tänka "Jaha matte, sitter du där uppe idag. Men då går vi då!"
 
Macklin som hästen heter är en äldre, välskolad herre på 21 års ålder. Han är mycket van vid att ha hundar med på ridturerna och risken att han skulle lyfta en hov mot dem är minimal även i fall de skulle springa mellan benen på honom. Hade det inte varit Macklin jag red så skulle jag inte ha vågat ha med mig Ila.
Ila kutade med, höll sig framför hästen precis som hon är framför mig när vi är ute på en vanlig promenad. Vi red ju bara en kort tur i skritt då hon är alldeles för liten för några längre turer i högre tempo. Men trots det så var hon riktigt trött sedan. Det var ju lite mer motion än hon var van vid, speciellt då även miljön var ny för henne.
 
Jag måste även bifoga den här fulsöta bilden på min lilla hund i bilen på väg till stallet: :)
 
Fina lilla älsklingen ;)
 
Tungan har alltid tenderat att slinka ut lite ibland, speciellt när Ila har lite bråttom eller är exalterad. Men sedan vi tog bort den ena hörntanden på höger sida så kan den åka ut ännu mer... :) Dock så lyckades jag ta bilden vid ett ganska extremt tillfälle. Är hon inte söt? <3
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback