» Vallning i Enköping (igen) och träningstankar

I helgen passade jag på att ta ett litet vallningspass hos pappa i Enköping igen. Sist jag vallade där så filmade jag ju samtidigt så träningen blev inte direkt kvalitativ.. ;) Nu filmade Isak istället, med nya kameran!
 
Det här träningspasset så hade vi lyckats skilja ut ett riktigt bra gäng med fyra får. Jag har lagt på minnet vilka det var så jag ska försöka få ut dem nästa gång också. Vi är alltså ett team bestående av en grön förare, en grön hund och gröna får... Men vi kämpar på! :)
 
Pappa har byggt ett bra staket till vinterhagen. Det är hönsnät med träram i stället för det traditionella fårnätet som lätt blir lite hängigt med åren. Dessutom hade lammen kunnat hoppa igenom tidigare.
 
Jag prioriterade att träna på att hålla igång rörelsen hos Ila. När hon la sig spontant så "schasade" jag på henne för att få mer flyt i hennes rörelser. Egentligen så tycker jag att hon lägger sig vid rätt bra tillfällen, vilket är när hon känner att fåren är hos mig och hon inte behöver trycka på dem. Hon har dessutom aldrig fastnat när hon lagt sig ner, men då hon är en hund med mycket Eye så vill jag försöka träna henne på att vara mer uppe på benen redan från början.
 
 
Träningen gick bra. Jag fick vara väldigt aktiv och jagade på henne med ett "Schh..!" när hon la sig ner bakom fåren. Ila var snabbt med på noterna. I början så sprang hon snabbt fram och tillbaka där bakom fåren och hon hamnade också närmare än vad hon brukar. Att lägga sig ner har ju varit lite av hennes sätt att ta avstånd, eftersom det är så vi har tränat. Hon är ju väldigt duktig att lyssna på kommandot "ligg", det är väl därför jag har beslutat mig för att träna mer på hennes svagheter nu i stället och mindre på "ligg"...
 

 
Efter ett tag så tyckte jag att hon saktade ner på tempot (började trava mer) och fick mjukare rörelser bakom fåren vilket gjorde att även de tog det lugnare. Det var nog nyttig träning och vi ska helt klart fortsätta så här. Men jag skulle nog önska mig en lite större fålla nu, det blir nog lättare att hålla igång henne då. Nu stoppas ju fåren upp av staketet ganska fort och då vill hon lägga sig ner eftersom hon tycker att vi "har dem".
 
Hon balanserade så bra på slutet att jag på allvar la på kommandon för höger och vänster. Att jag inte har gjort det tidigare har mest berott på att jag inte kunnat besluta mig för vad jag skulle ha. "Höger" och "Vänster" låter så lika tycker jag eftersom de slutar på samma sätt. De engelska kommandona "Come bye" och "Away" är jag inte heller helt bekväm med. Så nu blev det "Hög" och "Vän" för jag såg att Ilas uppfödare hade det och det kändes smart. :)
 
Duktiga "bääna". :) Jag tycker det går riktigt bra för oss med tanke på att vi vallar på helt oinvallade får vilket egentligen INTE är att rekommendera med en unghund... Nu sköter sig fåren riktigt bra, vilket måste vara ett tecken på att Ila har en hel del pondus.
 
Film
Kanske inte så inte så rolig film, men för de som är intresserade så ville jag ändå visa träningspasset. Tyvärr så är pappas traktor på i bakgrunden ibland och dränker mina kommandon, men ibland hör man vad jag säger. ;)
Det är så himla bra att filma sig själv när man tränar! Man ser så många saker som man inte ser under själva träningspasset speciellt om man har ryggen mot hunden.
När jag kollar på den här filmen så ser jag en fokuserad och sammarbetsvillig hund. De kommunikationsmissar vi har löser vi ganska snabbt. Vad ser ni?
 
 
 
 
 
Summering:
Positivt: Ila rörde sig mer och mjukare. Vi började lägga på fler kommandon. Fåren skötte sig bra. Ila är verkligen jätteduktig på att gå mellan dem och staketet i trånga utrymmen! Lugnt och bestämt tempo då. <3 
 
Negativt: Hon kom närmare fåren än hon brukar, men det tror jag löser sig med tiden. Vid ett tillfälle försökte vi fösa lite men då förstod hon inte alls utan försökte gå runt fåren. Hon har föst bra tidigare så jag tror det bara var svårt för henne att ställa om efter så mycket balansering det här träningspasset. Det tåls att tänka på hur vi ska komma tillbaka till  fösningen (vi är inte vana vid att använda lina).
 
Nu kommer vi inte valla något mer på ett tag då pappas får börjar vara ganska långt gångna i dräktigheten. Men jag längtar så till nästa gång!
 
 


Julia
31 Januari, 2014 - 17:50 / BLOGG: http://aktivatassar.wordpress.com

Skoj att läsa bloggar om vallning för en gångs skull. Får en liten border collie hit snart, men är helt novis i vallningen... ;)

Gårdsbacken
15 Januari, 2014 - 17:50 / BLOGG: http://gardsbacken.blogspot.se/

Oj, vad ni är duktiga!!!

Det ser jättebra ut!
Vi är SÅ stolta över er!

Kramar från oss på Gårdsbacken

Gårdsbacken
15 Januari, 2014 - 17:50 / BLOGG: http://gardsbacken.blogspot.se/


Vilken vacker header...<3


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback