» Bästa kampleksaken

 
 
Det som motiverar Ila bäst i träning är helt klart leken. Vi har lyckats få upp intresset för godis också, men det är bara för att hon vet att snaart så kommer leken.
 
Vi har tränat på bra kamplek sedan Ila var en liten valp. Med "bra" kamplek så menar jag att det sker under kontrollerade former. Vi har startsignal "Ta den!" och stoppsignal "Det räcker.". Vi använder oss också av "Loss" då hon släpper den (jag byter mot en godis så hon släpper snabbt). Det är också viktigt att hundarna belastar kroppen rätt i kamplek, med bra vikt i bakdelen. För att träna det så har Ila fått vinna leksaken när hon har belastat rätt. Att hon får vinna leksaken ibland har också ökat hennes engagemang i leken.
 
Under valptiden så har vi fått prova oss fram med olika leksaker. I början så släppte hon leksaken direkt när jag tog i den. Efter ett tips så använde jag längre leksaker så att hon kom längre bort ifrån mig och då vågade hon kampa mer. Den leksaken som alltid gick hem var en helt vanlig frottéhandduk i mindre format. Den var snäll mot hennes mjölktänder, hon fick ett bra grepp och tyckte det var jättekul! Dock så var den inte helt smidig att ha med sig för mig, den trasslade fast sig i fickor och bälten och var mycket skrymmande.
 
Nu så har vi äntligen hittat en leksak som både jag och Ila tycker slår frottéhandduken!
 

Pro Dog Sheepskin Bungee
 
 
Den heter Pro Dog Sheepskin Bungee Small och är köpt på Grizzly Zoo. Ila greppar fårskinnsdelen engagerat och blixtsnabbt (hon har ju riktiga tänder nu som säkert förenklar en del). Den har ett handtag så den är lätt att slita fram ur en ficka eller från bältet. Men det bästa är nog att den är lite elastisk. Den är därför skönare för mina axlar och Ila drar och lägger vikten bakåt mycket bättre jämfört med handduken. Handduken var ju stum så det blev ganska ryckigt när hon kampade.
 
Rekommenderas!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback