» Ila tänder och släcker lampan

Nu när jag pluggar så hamnar bloggen på efterkälken... Så nu var det dags att ge er en liten "Catch up" tyckte jag. :)
 
Vi har fortsatt med våran klickerträning som kallas för shaping. Här är en film där Ila tänder och släcker lampan för några veckor sedan. Träningsmetoden är fantastisk för sådana här ändamål och Ila lärde sig det här på en dag, uppdelat på fyra korta träningspass. Sedan dess har vi tränat någon gång mer och nu gör hon det ännu bättre så snart kan vi sätta kommando på det. Jag har filmat mer när vi tränat och tänkte klippa ihop en liten guide om hur man lär hunden detta när hon väl gör uppgiften fullfjädrat. :)
 
 
 
 
Sådana här saker är Ilas styrka inom trickträning: Att interagera med saker med hjälp av sin nos eller framtassar.
 
Vi har nu börjat träna backning och att backa upp på saker. Det låter enkelt men har visat sig vara en betydligt större utmaning för Ila än att tända och släcka lampan. ;)
 
Den 20:de november börjar vi en Grundkurs online hos Fanny Gott och Thomas Stokke på Klickerklok. Det är de som har skrivit boken om Shaping som jag har utgått mycket från när jag tränat Ila. Detta ser vi mycket fram emot!
 
En Border collie behöver hållas sysselsatt. Det är typ omöjligt (och inte så nyttigt för en ung hund) att trötta ut dem fysiskt. Vill man ha lugn och ro hemma så behöver man stimulera dem psykiskt. Vallningen är såklart det bästa. När jag har vallat med Ila så är hon harmonisk i flera dagar. Men däremellan så behöver vi Shaping-träningen. Det är den enda träningsform där Ila tänker så mycket att hon faktiskt blir trött. För efter fem minuters träning så är hon så trött att hon bara vill gå och lägga sig sedan. Dessutom så främjar det till en bra kontakt och kommunikation mellan henne och mig. Vi har kul tillsammans. Fantastiskt, eller hur? :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback