» Shaping - Effektiv och rolig hundträning

Nu har jag äntligen fått hem en bok som varit nyfiken på ett tag.
 
När jag läste om klickerträning och kollade på Youtube-filmer om det så stötte jag ofta på uttrycket "Shaping" eller "Frishejping" vilket tydligen är en träningsform där man använder sig av klicker.
 
Instruktionsfilmerna om klickerträning där jag först stötte på uttrycket "Frishejping":
Lär dig klickerträning för hundar (Del 1/2)
Lär dig klickerträning för hundar (Del 2/2)
 
Jag blev nyfiken och började leta efter mer information. Tanken med Shaping är att man genom enbart positiv förstärkning formar ett beteende (t.ex. ett trick) genom hundens egna initiativ. Hunden måste tänka själv och lista ut vad det är man vill i stället för det traditionella att man "visar" hunden hur den ska göra genom att t.ex. locka med en godis. För att kunna göra detta så måste man dela upp beteendet i mindre delar som hunden ska klara av innan man till slut når målet. Resultatet kan vara ett ganska avancerat beteende och en mer mentalt aktiverad hund än vid traditionell hundträning. Även i fall det lät svårt så gillade jag verkligen idén och började läsa på bloggar och kolla på fler demonstrationer på Youtube, t.ex. de här två:
 
 
 
Jag kände mig fortfarande för osäker och okunnig för att börja med det själv, jag vill ju verkligen göra rätt från början. Dessutom så vet jag inte om Ila fortfarande är för ung för den här träningsformen.
Därför blev jag så glad när jag såg att två svenska hundtränare hade skrivit en bok som de använde som kursmaterial för sin shapingkurs. Jag beställde boken HÄR.
 
Det är den boken jag har fått hem nu.
 
Framsidan
 
 Baksidans text - första delen
 
 Baksidans text - andra delen
 
Jag har redan läst introduktionskapitlet och det är mycket spännande. Boken verkar lättläst, och förklarar principerna tydligt från grunden utifrån hundens naturliga beteende i inlärning. Jag har stora förväntningar på resten av boken och kommer jag fortfarande ha det svårt så kanske jag hoppar på någon kurs.
 
Det här känns verkligen som något som skulle passa mig och Ila!
 
Igår hade jag ett helnyktert midsommarfirande , jag körde på en del folk och Ila var med under större delen så vi är båda trötta idag. Vädret är dåligt, jag ligger i soffan med en kaffekopp, boken i handen och Ila sover i mitt knä (hon får vara i soffan, om hon är i mitt knä och jag lyfter upp henne). Sonja ligger på ryggstödet bakom min nacke och kurrar lite smått, så det är riktig mysstämning här.

Ha det gott!
 


Annelie
26 Juni, 2013 - 10:53 / BLOGG: http://www.tillyonelmi.blogspot.com

Hej Felicia,
Nu har jag hittat in till er och lämnar ett avtryck efter mig :)
Fanny Gott som skrivit boken du köpt har en mycket bra hemsida/blogg där man kan hitta många bra tips!

Detta inlägg om lek är tex bra:
http://www.klickerklok.se/lekar-for-lekutveckling/

Jag och Lisa, som har More (numera Jamie) kommer att vara i Karlstad och tävla i dagarna 4 i början av juli. Vore roligt om vi kunde ses!?

Hälsn.
Annelie med Goy

Svar: Ja det måste vi göra! Jag jobbar lite, men någon dag måste vi ju kunna träffas så syskonen får busa lite. :) Vilka dagar var [email protected] är min mejl, du kan ju mejla ditt nummer så mejlar jag mitt. :)
Felicia Asp Tauni


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback