» Ila tränar "Buren"

Vi har börjat träna en del med metoden shaping. Om ni kanske minns så publicerade jag ett tidigare inlägg om den boken som vi utgår ifrån. Den kan jag verkligen rekommendera!
 
Än så länge har vi shejpat att hon ska gå och ställa sig med frambenen på en låda, att hon ska lägga sig platt med huvudet mot marken och nosdutta en post-it lapp... Tyvärr så har jag varit jättedålig på att filma våra träningspass.
 
Här tränar jag och Ila "Buren". Målet är att när jag säger "Buren" så ska hon söka upp den och gå in i den. När jag säger "Fri" så får hon gå ut. Anledningen till denna träningslek är att jag vill att hon ska tycka buren är ett jätteroligt ställe att gå till och vara i. För man kan ju ganska lätt få hunden att gå in i buren, men då innebär det oftast något tråkigt och att träningspasset är över...
 
Tyvärr så missade jag att filma det första träningspasset. Då stod jag helt tyst bredvid buren och använde bara klickern för att få henne att förstå att hon skulle gå in i den. Jag klickade först för att hon tittade mot den, sedan för att hon tog några steg i det hållet, sedan för att hon tog ett steg in och tillslut så klickar jag när hon har alla fyra tassarna i buren. Då Ila har börjat förstå hur hon ska tänka med shaping så tog det inte många klick innan hon gick in i buren. :)
 
Det är svårare att få henne att förstå att hon inte ska gå ut förrän jag säger "Fri". Då använder vi oss av så kallat omvänt lockande för att lära henne stadga. Det är första gången vi har börjat med det och det märks tydligt i videon då vi missuppfattar varandra och jag gör lite fel och ger henne godis vid fel tillfälle... Men vi lär oss. :)
 
Det jag fuskade med var att jag hindrade henne fysiskt när hon skulle gå ut genom att instinktivt sätta upp en hand. Egentligen så skulle jag bara tyst låtit henne gå ut, låtit belöning utebli och väntat på att hon skulle gått in i buren för att prova igen... I allmänhet så använder jag för mycket kroppsspråk i stället för att låta henne tänka mer själv, antagligen för att jag vill "skynda på" inlärningen... Men det tränar jag på och i slutet av filmen gick det riktigt bra och då står jag bara helt rakt och stilla (även om det inte syns då jag hamnat ur bild).
 
Vi ser inte så proffsiga ut (jag i röda träskor och magväska), men det bjuder vi på! Vi har kul ihop när vi tränar våra små pass. Då vi är nybörjare så försöker jag välja prestigelösa mål så det inte är en sådan big deal om vi skulle misslyckas. Efteråt så brukar Ila vara väldigt trött så det märks att hon tänker.
 
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback