» Ila är dräktig! Vecka 4.

Ila är konstaterat dräktig! :D
 
Jag har varit lite försiktig med uppdaterandet här på bloggen då jag inte velat ge mig själv för stora förhoppningar innan jag visste säkert. Men nu blir det ändring på den fronten!
 
Idag är hon på dag 30. Hon har röda, svullna spenar. Midjan börjar onekligen se mer stinn ut. Från sidan blir hon nästan lite limpformad. ;) Hon har även haft dålig aptit i flera dagar. Särskilt på morgonen, då går inte ens blötmaten ner. På eftermiddagen kan hon i stället vara hungrig som en varg och kasta i sig maten. Hon har också gått upp 6 hekto i vikt och väger nu 19,1 kg. 
 
Idag fick jag svar på ett Relaxintest vilket var positivt. Relaxin är ett dräktighetsspecifikt hormon för hundar och utsöndras av valparnas moderkaka. Eftersom hundar blir skendräktiga så kan man inte testa Progesteron som man kan göra på människor. Det hormonet blir högt hos hundar oavsett om de är dräktiga eller inte. 
 
 
 
Ila äter nu Royal Canins HT42d som grund. Det är ett dräktighetsfoder som tikar ska äta fram till dag 42 i dräktigheten. På det får hon Bozita naturals blötmat som topping för att hjälpa aptiten. Hon får även lite matrester vid tillfälle då det finns studier som visar att det är bra med en varierad kost hos den dräktiga tiken då det minskar risken för att valparna blir överkänsliga/allergiska. 
 
Ila har också fått första vaccinsprutan mot Herpes i samband med parningen. Hon ska få en till spruta 1-2 veckor innan valpning. Skulle hon bli infekterad av herpes under dräktigheten så är det knappt märkbart på tiken men kan bli fatalt för valparna som föds svaga eller döda. Så jag tar det säkra före det osäkra och vaccinerar, särkilt som Ila är med mig på jobbet där det är en del hundtrafik. Det ska jag givetvis försöka undvika mer ju längre in i dräktigheten vi kommer. 
 
Intresset för kullen har visat sig vara relativt stort vilket glädjer mig mycket! Det betyder att det är fler än jag som tror på kombinationen. :) Jag har inget kö- eller tingningssystem utan tar emot alla intresseanmälningar. Först när valparna är födda och jag ser antal och könsfördelning börjar jobbet med att hitta rätt hem till de olika valparna. 
 
Vid intresse, maila: [email protected]
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback