» Vad äter Ila för foder?

Grunden i Ilas utfodring är Halla Medium 26-20 som torrfoder. Halla är ett svenskt märke, och de råvaror som produceras i Sverige kommer från Sverige.
 
 
 
 
När hon var valp så åt hon Royal Canin och fungerade bra på det. Royal Canin tycker jag är ett bra foder men då jag själv är noga med att äta svenskt så ville jag hitta ett svenskt hundfoder som höll samma kvalité och liknande sammansättning som Royal Canin. Jag tycker att jag hittat det i Halla. Enda egentliga skillnaden på Ila var att avföringen blev mörkare och hon bajsade mindre. Det är dessutom otroligt prisvärt! Alla svenska foder håller ju generellt lägre pris än de internationella märkena. Jag tror inte att priset alltid har med kvalitétsskillnad att göra (Ibland har det givetvis det. Köp ej Euroshopper...) utan för att märken som Royal Canin lägger betydligt mer krut på marknadsföring (t.ex. till oss veterinärstudenter). Sedan så ska ju det fodret fraktas över halva världen också.
 
Nu funderar jag på att byta till Halla Aktiv som innehåller mer protein. Men det innehåller i stället vete och jag gillar Medium för att det är vetefritt. Så jag har inte bestämt mig än.
 
Som komplement till sitt torrfoder har Ila börjat få Brit Köttkorvar med 95% kött i. Hon får en fjärdedels korv om dagen på kvällsmaten, och lite mindre torrfoder då i stället. Brit köttkorvar är ett helfoder i våt form. Det är dock inte svenskt, vilket gör mig lite motsägelsefull. Men att Ila fungerar bra på fodret är viktigast.
 
Egentligen så köpte jag dessa först för att jag letade efter en ersättning till Ilas älskade favoritgodis "Oskar´s" som också var ett helfoder i korvform men som slutade tillverkas. Brit´s korvar var nästan lika smakliga men betydligt kladdigare för mig att hantera så jag började ge dessa som komplement till maten i stället. Jag ville ju ändå ge henne mer protein och det här har fungerat jättebra. Det är dessutom kul att ge hunden något den verkligen gillar och både Brit´s köttkorvar och Hallas torrfoder har väldigt hög smaklighet. Däremot så har jag inte räknat på hur ekonomiskt det är att ge henne det här än...
 
Slutligen så får hon även laxolja på maten. Den här varianten kommer från Djurapoteket och vi har precis börjat med det nu inför fällningen så jag kan inte uttala mig om resultatet ännu.
 

Ila är en ung, frisk hund så fodertillskott är egentligen onödigt. Men jag vågar påstå att alla hundar (och människor) mår bra av lite extra laxolja.. ;) Ibland får hon också matrester, men det blir inte så mycket matrester hemma hos mig. Jag tror lite variation är bra i kosten, särskilt hos unga hundar. Om de är friska.
 
Jag erkänner villigt att detta pysslandet med hennes foder kan vara överdrivet. Men jag har tiden, intresset och tycker det är kul att försöka skräddarsy hennes utfodring. Jag är intresserad av näringslära och försöker lära mig allt jag kan. Man får dock vara försiktig när man läser om detta på nätet för det mesta är skrivet av entusiaster med tveksamma källor. Använd sunt förnuft helt enkelt och SE på din egen hund vad den mår bra av. Det är väldigt individuellt. Vad som  fungerar på en hund är inte bäst för alla och man kan dessutom behöva ändra i olika livsstadier.
 
Ila är pigg ute, lugn inne, frisk, har fin päls och muskler. Hon är inte svår att hålla i hull utan blir varken för smal eller tjock. Dessutom tycker jag knappt hon bajsar någonting och när hon gör det så är det mörka, fasta och "fräscha" korvar som inte luktar mycket alls. Hon fiser inte heller, förutom om hon ätit mycket tjurmuskel...
 
När man läser om foder nu så finns det mycket information om färskfoder och BARF. Förespråkarna är ofta väldigt entusiastiska. Jag gillar både färskfoder och BARF-utfodring. Men jag tror också att det finns bra torrfoder nu för tiden som hundar kan må minst lika bra av. Det är som sagt individuellt. Hundar äter kött, men på veterinärhögskolan får vi lära oss att de är omnivorer (allätare) fast mer åt kötthållet än vi människor. De är framförallt inte strikta carnivorer som vår vän katten, där utfodringen verkligen kan behöva ses över.
Att Ila inte får färskfoder beror framför allt på att jag inte har frysmöjligheterna där jag bor i studentkår och att jag reser mycket så jag tycker det är osmidigt. När jag reser nu så får hon bara sitt torrfoder. Annars så skulle det mycket väl kunna vara så att jag skulle gett henne färskfoder.
 
En del förespråkar färskfoder vid olika hälsotillstånd som t.ex. allergier. Jag håller delvis med om det. Foderallergier är vanligt men hundarna kan vara allergiska mot olika komponenter i fodret så det beror givetvis på vad. Men om en hund är allergisk mot spannmål t.ex. så skulle jag kunna rekommendera ett färskfoder. Det tror jag på. Sedan så finns det såklart olika allergifoder i torr form också, beroende på vad hunden är allergisk mot.
 
Nu har jag delat med mig av mina fodertankar. Under min fortsatta utbildning  och sedan arbete som veterinär så ska jag fortsätta att försöka lära mig mer om foder. Det finns många tillstånd som kan avhjälpas med rätt foder och näringslära är inte något som prioriteras i vår utbildning utan vi får för det mesta förlita oss på foderföretagen. Men det är såklart många veterinärer, särskilt hudveterinärer, som har tagit reda på mer på egen hand.
 
Jag tror de flesta människor bryr sig om att utfodra sitt husdjur väl. Om de inte gör det så beror det oftast på okunskap. Att det är en spridd vetenskap med flera olika läror gör det inte lättare. :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback