» Ilas utrustning

 Jag är en prylnörd
Det är inte så att jag vill ha väldigt mycket grejer. Men om jag köper någonting så ska det vara riktigt bra, gärna det bästa. Ibland så måste man ju kompromissa med sig själv på grund av ekonomin och det tycker jag inte om.. ;)
 
Det här är de grejer som vi använder absolut mest till Ila. Utöver dessa så är det mest leksaker, tugg och godis.
 
Hurtta Lifeguard Twilight: Jag är supernöjd med denna västen. Orbiloc Pet Safety Light har jag fäst fram på bringan. Den här västen används dagligen. På kvällspromenaden och även vid andra tillfällen. Hon springer obehindrat i den, färgen syns bra i dagsljus och reflexerna reflekterar ordentligt. Orbiloc-lampan är också oslagbar, ingen lampa syns så väl på långt håll inne i den mörka skogen.
 
Ruffwear Roamer Leash: Det här kopplet är multifunktionellt och elastiskt. Går att använda både med vanligt handtag eller runt midjan. Används i kombination med Ilas selar. Antingen vid vanlig promenad eller om jag är ute och springer med henne.  
 
Läderkopplet: Ett vanligt läderkoppel som jag använder antingen med VGW-bältet eller hennes halsband. Smidigt att ha i fickan och koppla på vid behov.
 
VGW-bältet: Har vi haft stor nytta av i våran koppelträning. Man fäster kopplet i D-ringen framme på bringan. Det är ergonomiskt och om Ila drar framåt så tappar hon kraft och vänds mot mig. Ila går mer avslappnat i detta jämfört med halsband och speciellt om vi har det elastiska kopplet runt midjan så är jag mer avslappnad också. Dessutom så springer hon lätt i selen när hon är lös.
 
Trixie Y-sele: Vårt senaste köp, för att ersätta Hurttas Y-sele som vi hade förut och som inte satt så bra över bröstbenet. Tanken är att hon ska ha denna när hon kanske drar, t.ex. om vi springer eller cyklar. Hon är inte en sådan draghund att hon behöver en riktig dragsele, inte än i alla fall. Denna satt helt klart bäst på Ila av de selar som vi provat i affär, men jag hade inte hört talas om den tidigare. Jag kan tänka mig att det mysiga fleecefodret kan innebära en nackdel i stället för neoprenfodring då det borde bli smutsigare.
 
Hurtta Outdoors regntäcke: Används för min egen bekvämlighets skull då det är opraktiskt med en dyblöt hund i ett litet studentrum om det regnar ute. De gånger Ila har varit ute i ösregn så har hon alltid varit torr närmast skinnet på grund av sin päls så jag tror inte hon bryr sig något vidare om regn. Detta täcket rör hon sig helt obehindrat i och hon verkar inte bry sig om att hon har det på sig. Men jag tycker att det prasslar ganska mycket.
 
Hon har ju såklart vanliga halsband också. Jag föredrar halvstryp (utan strypeffekt) som man lätt kan sätta på, men hon är väldigt snygg i sitt läderhalsband också. ;)
 
Från definity.se

Från Beltanimal design
På önskelistan har vi nu ett lite varmare täcke. Inte för värmens skull egentligen, det behöver hon inte. Utan ett täcke som isolerar, andas och låter musklerna kylas av långsammare vid denna kalla årstid efter att hon sprungit mycket. Eller om hon ska sitta i bilen ett tag, då har jag märkt att hon kan frysa.
 
Vi funderar på Obtrack Skrylle X+. Det ska ha väldigt bra passform och rörelsefrihet vilket är viktigast med min lilla hund som vill springa mycket. Isolerar, andas, vattenavstötande och tunt fodrat. Men svindyrt förstås...
 
Bild från Obtracks hemsida.
Som sagt, jag är en riktigt prylnörd.. Det finns ju inget roligare att shoppa än grejer till hunden. :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback