» Ila vallar på Gårdsbacken

För några veckor sedan besökte vi Ilas uppfödare på Gårdsbacken utanför Örnsköldsvik för att träna vallning. De har nu klippt ihop ett videoklipp från träningspassen. Det här är 5-6:e gången Ila vallar och hon är sex månader gammal på filmen.
 
Vi tränade balansering, högersvängar (hon ville gärna bara gå i vänstervarv), att våga gå mellan fåren och grindarna i trånga utrymmen och kunde till och med lägga på lite drivning. Jag är jättenöjd med träningen. Ila var lyhörd för mina signaler, förstod jättefort att hon skulle balansera mot mig och lydde kommandona.
 
Så här i början av en vallhunds träning så lägger jag absolut ingen press på hunden. Det ska vara en positiv upplevelse för dem, man bygger upp deras självförtroende och visar henne grunderna i att använda sina instinkter för att samarbeta med mig. Enda kommandot jag använt som hon måste lyda är ett "stanna" och ett "ligg" men det kunde hon sedan tidigare. När hon sedan balanserar bra så kan man börja lägga på "höger" och "vänster" för att betinga orden men det är inget hon behöver kunna än.
 
 
I en mindre fålla tränade vi på att våga vara nära djuren och att gå mellan dem och grindarna från båda håll. Bilden är lånad från Gårdsbackens blogg.
 
Ila är exalterad och het och som unghund så går det ofta för fort och hon är för nära fåren. Det är sådant man korrigerar sedan när hon är äldre och kan grunderna, vet VAD hon ska göra. Då börjar man ställa krav på HUR hon ska göra det, att hon ska ta större avstånd till fåren när hon rundar dem och röra sig långsammare för att inte stressa dem. Vallningsträning har mycket att göra med att träna in en bra djurkänsla hos hunden. Men om man inte heller styr hunden för mycket i början så har hunden dessutom själv en chans att hitta sin djurkänsla. De behöver såklart lära sig hur fåren reagerar gentemot deras rörelser och att man inte behöver röra sig fort för att kontrollera dem.
 
 
Dan Westman provar att valla med Ila. En sådan fin bild tycker jag. Bilden är lånad från Gårdsbackens blogg.
 
"En vallhund föds inte som en färdig vallhund men med instinkten att bli en" skrev Ilas uppfödare Paula Lundberg på deras blogg. Där ser ni också fler bilder från när Ila vallar.
 
På en sådan här ung hund så är det dessutom viktigt att bara träna korta pass och skynda långsamt. Det tar lång tid att få fysiska och mentala orken för att träna vallning på riktigt och man ska ta det försiktigt! Det är även därför vi bara tränar i en liten fålla. Så det blir mer fokus på tekniken och den mentala biten snarare än springet. Det är såklart för fårens skull också. Det är jätteviktigt att vara noggrann med djurskyddet när man tränar vallning. Det är ju för att kunna flytta fåren på ett lugnt och tryggt sätt som vi vill ha vallhundar, men vi måste också vara noggranna vid träningen av hundarna såklart. När man tränar en het unghund så är det bra att ha hundvana, invallade får. De reagerar rätt så att hunden lär sig och vet att hunden inte innebär en fara trots att den är snabb och nära.
 
Ila är en vallhund med mycket Eye vilket jag gillar. Men det måste jag också tänka mycket på i träningen redan från början då hon tenderar att fastna i sitt "Eye" gentemot fåren. Hon är helnöjd bara hon får ligga stilla och stirra på dem. Därför måste jag röra mig fort och se till att hon håller sig i rörelse och inte blir liggande stilla för länge... Än så länge har det gått bra, men jag blir fort alldeles utmattad. Senare ska vi börja träna lugnare.
 
 
 
Se på filmen och kommentera gärna! :)
 
 


Terése
14 November, 2013 - 11:39 / BLOGG: http://bouvierbaby.se

Tycker det är så häftigt och roligt att se hundar valla. Att det sitter så djupt rotat i generna.

När mina grannar flyttar korna mellan hagarna med hjälp av en traktor och sig själva som går och tjoar, så önskar jag att jag kunde ropa "Hey, jag har en boskapsdrivare här som kan hjälpa er"... men jag har tyvärr inte en provat på det med min hund. Han får göra annat nyttigt som passar en bouvier istället ^^

Lycka till med vallningen så även i fortsättningen :)

Svar: Ja visst är det! Särskilt roligt är det att se en unghund "tända till". När det valpiga helt plötsligt försvinner, instinkterna kommer till och de blir som en helt ny hund när de är nära fåren. Man ser verkligen att det är det som de är ämnade för. :)
Tack så mycket och lycka till du också med dina fina dogs!
Felicia Asp Tauni

Ramona Puma Bliss
16 November, 2013 - 11:39 / BLOGG: http://jarnving.weebly.com

Tack för din kommentar på min blogg! Vad roligt med en vallfilm på din lilla tjej, förstår att du blir trött, hon är snabb! ;) Ska bli så roligt att komma igång med vallningen när min tös blir lite äldre, då kanske vi ses ute i fårhagarna! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback