» Första lektionen i grundkursen

I första lektionen i grundkursen så var hemläxan:
 
  • Stationsträning: Att shejpa hunden till en station där den ska vara passiv
  • Leka med hunden: Byta leksak på kommando, samt bra viktförskjutning
  • Nosduttar i handen
Det här är bra förkunskaper till både agility- och lydnadsmoment. Ila och jag har ju tjuvstartat då vi både gjort stationsträning, nosduttar och utvecklat en bra lek tidigare.
 
Så här ser vår träning ut nu:
 
 
 
Stationsträning: Det vi ska utveckla är farten in i buren. När hon kan kommandot ska jag försöka lära henne halsbandsgreppet vilket kan vara en bra kunskap både i agility samt framåtsändande i lydnaden. Jag ska alltså hålla henne i halsbandet och då ska hon ladda upp sig och vara beredd på att springa i full fart framåt utan att se sig om när jag släpper.
Vi ska också träna på att vara passiv i buren även när jag är helt passiv utanför. Nu retar jag henne mycket med leksaken innan hon får Fri-kommandot.
 
Lek: Leken fungerar bra tycker jag. Att byta leksak var nytt för oss och har inte fungerat så bra då hon ofta favoriserar en leksak. Så vi ska börja träna med två precis likadana.
 
Nosduttar: Har vi gjort förr. Det vi ska utveckla är min belöningsplacering så det blir lättare att träna in nosfrys sedan. Nu är Ila väldigt snabb att titta efter godisen efter att hon duttat. Nosfrys är en bra förkunskap för t.ex. apportavlämning samt vittringsmarkering.
 
Det var en trevlig mjukstart på kursen och vi får mycket bra, konstruktiv kritik från tränarna så att vi kan utveckla det vidare. Det ska bli så kul att se vad de har planerat nästa lektion!
 
 


Elin o Olle
16 November, 2013 - 11:04 / BLOGG: http://teamtollare.blogg.se/

Hur lär man in "halsbandsgreppet", har velat göra de på min pojk, men vet inte riktigt hur man gör :/ ?

fin film, såg väldigt fint ut :D

Svar: Tack så mycket, vi kämpar på! :)
Jag vet faktiskt inte, jag har också lite svårt med halsbandsgreppet då Ila är en ganska försiktig hund som genast blir lite hämmad när jag greppar henne. Nu har vi fått till ett nackskinnsgrepp i stället som hon laddar på. :) Jag håller henne i nackskinnet när jag kastar iväg en leksak och släpper samtidigt som jag säger "ta den!" Då hon får rusa efter leksaken. Det tränar både snabba gripanden och att ladda upp vid grepp. :)
Felicia Asp Tauni


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback