» En träningsdagbok!

 
Många som är duktiga på att träna hundar har påtalat vikten och nyttan med en träningsdagbok. Jag har väl varit lite tveksam men nu när även jag och Ila börjar ha många moment igång samtidigt så börjar jag inse att det kanske vore en bra idé.
 
Vilken svårighetsgrad hade vi kommit till nu igen? Vad behövde vi jobba på mer? Hur hade vi tänkt det här? Om man ska skriva ner en planering så måste man ha en planering klart för sig och det är ju bra...
 
Så vi ska försöka vara duktiga och skriva träningsdagbok. Ett ypperligt tillfälle att börja är väl nu inför den kommande hundkursen. Då jag är lite av en materialist så måste jag ha en fiiiin träningsdagbok för att öka chanserna att jag faktiskt skriver i den.
 
Så nu har vi beställt en från Personligalmanacka.se med Ila´s senaste foto som motiv.
 
 
Så ser den ut!
 
 
Vi valde en anteckningsbok i formatet A5. De vänstra sidorna i ett uppslag är linjerade och de högra bara ljust tonade i blått. Man kunde välja upplägget helt själv. Tanken är att där kan jag både skriva samt teckna figurer. Till exempel får, en herde, en brun liten border collie och lite pilar hit och dit beroende på vad dagens övning har varit. :)
 
Jag hoppas att jag verkligen kommer ha användning av den och inte låta den samla damm på hyllan. Det återstår att se.
 
Idag hann vi med ett litet, litet vallningspass förresten. Det var när jag var hos pappa för att hämta mina vinterdäck till bilen.
 
De fåren är inte invallade och jag hade inte heller tid att dela av flocken så även baggen gick med. Men Ila var väldigt enträgen, hon försökte "hämta mig" flera gånger när jag bytte däck för att vi skulle gå till fåren. Så tillslut så tog jag med henne in i den lilla hagen.
 
Hon var så fin! Eftersom de fåren inte söker sig till mig, utan går undan från mig när vi vallar så kunde vi inte träna vanlig balansering utan istället så föste vi dem tillsammans lugnt runt fållan i båda varv. Ila fattade genast grejen. Hon gick rakt mot fåren och vi tränade kommandona "Framåt" och "Stanna" om vartannat. Jag behövde nästan bara säga halva orden med låg röst för att hon skulle reagera, så taggad var hon och så mån om att göra bra ifrån sig. <3
 
Någon gång när jag såg att fåren ändå höll på att vända vid staketet så skickade jag runt henne mellan fåren och staketet. Jag la henne på andra sidan och fick sedan flytta mig så att fåren inte skulle vända sig mot henne på grund av att de gick undan från mig. Jag ville inte låta en situation uppstå där det kunde bli en konfrontation mellan henne och fåren eftersom den lite luriga baggen var med. Hon fick bara flytta dem bakifrån, inte öga mot öga utan min hjälp.
Jag gick ur vägen för flocken, kom runt till andra sidan och föste dem tillsammans med Ila igen mot andra änden av hagen.
 
Denna övningen fungerade fint på de här svåra fåren och jag upplevde att de flyttade sig undan för Ila mycket bättre än de gjort förut, då de mest har tittat på mig. Kanske utstrålar hon redan mer pondus och självsäkerhet. :)
 
Även Ila var nöjd och kände så väl på sig att hon gjort ett bra jobb. Såklart att även hon känner när vi samarbetat bra! När hon fick sitt "Det räcker" så bröt hon och kom fram till mig. På väg bort från fårhagen så svansade hon runt mig som en stolt valp.
 
Jag önskar vi hade fler träningstillfällen för hon känns verkligen super nu, som en svamp som bara suger i sig allt hon kan lära sig om får.. :) Hoppas att den pågående fåraffären går igenom... Mer om den i ett senare inlägg.
 
En stolt matte som är övertygad om att hon är ägare till världens finaste Border collie, önskar er en god kväll! ;)
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback