» Vallhundsträning för Peter Helen

Igår så besökte vi en vallhundsträning för Peter Helen i Mossberga med Bergslagens VK. Jag åkte dit med mamma och hennes hund, men ingen av oss deltog i kursen utan vi ville bara titta lite och sedan ha samkväm och grillning med de andra vallningsintresserade deltagarna och åskådarna.
 
Det var bra miljöträning för Ila och hon hade dessutom mammas hund med som stöd. Fast hon tittade ändå mer på fåren än på de andra hundarna. :)
 
Ila följer intresserat fåren med blicken. Man ser dem som vita prickar längst bort.
 
När kursen var över och fåren var i en mindre fålla så lät vi Ila titta lite närmare på dem då kursledaren tyckte det. Mammas hund Dell fick valla dem lite lätt och Ila hängde på, samt åt en hel del fårbajs. Hon vet inte vad hon ska göra med dem, men har i alla fall koll på fåren och blir inte orolig om de kommer nära. Duktig hund. :)
 
Det är gott att äta fårbajs...
 "Dell" (Skärgårdsvallaren´s Dell) vallar och Ila ser ut att tänka: "Har jag missat något? Ska vi göra något här?"
 
Eftersom det var en hel del lösa hundar varav en del lite griniga tikar så lät jag Ila sitta i koppel under kvällen. Det är bra att hon lär sig att man inte måste hälsa på alla hundar hela tiden...
 
Hon skötte sig faktiskt jättebra. Ibland så tyckte hon det var tråkigt att sitta i koppel, men hon drog inte utan sysselsatte sig med att gräva i marken eller tugga på en pinne i stället. Senare kom det dit en del barn som hon lekte med, hon älskar barn och vill springa fram till dem direkt! Det var en hel del kursdeltagare som trodde att hon var en Aussie på grund av hennes färger...
 
När vi åkte hem senare så var det med en mycket trött och nöjd liten valp...


Gårdsbacken
16 Juni, 2013 - 18:18 / BLOGG: http://gardsbacken.blogspot.se/

Vilken perfekt miljöträningdag !
Det är jättebra att hon får en naturlig och positiv syn på fåren. Att hon gillar fårbajs är inte helt oväntat, det var mer än en gång vi fick hämta ut valpar ur träningshagen här på Gårdsbacken och ofta var det alla sju...
De var så små då, så de sprang bara rätt igenom nätet ! :)
Det är så roligt att följa er här på bloggen, både i text och bild !

Kramar från Paula och Danne

Rebecca
19 Juni, 2013 - 18:18 / BLOGG: http://minamonster.wordpress.com/

Hej!

Hittade hit via Dan och Paula :)
Jag har en "morbror" till Ila.
Någon har också trott att Billy är en ausi pga all päls ;)

Fin blogg! Mvh Rebecca och Billy

Svar: Jag har minsann varit inne och kikat på er blogg flertalet gånger redan. Jag hade ju några månader på mig innan jag fick Ila då mycket tid gick till att snoka runt på nätet om Gårdsbackens hundar. ;) Billy är en sådan snygging! Hoppas han och Ila får ses någon gång!
Tack så mycket. :) /Felicia
Felicia Asp Tauni


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback