» Ilas vilda timmar


Ila har några timmar på morgonen och några senare på kvällen då hon är helt vild. Hon springer, springer och springer. Vid den här tiden går det inte att försöka aktivera henne mentalt då koncentrationsförmågan är på noll och hon bara vill busa och bitas.

Istället så brukar jag ta ut henne så hon får leka av sig, gå en promenad eller lite senare passivitetsträna. Jag tycker nämligen hon kan spara de vildaste lekarna till utomhus, inne ska det i huvudsak vara ganska lugnt.

När hon har hållit igång ett tag på det här sättet så brukar jag bara sätta mig på golvet, mjukt hålla i henne och säga "Lugn, det räcker nu". I början så kunde hon sprattla och pipa för att komma loss, men jag släppte henne inte förrän hon var lugn och slappnade av i kroppen.

Nu vet hon att man ska vara lugn i mattes knä så hon brukar bli stilla ganska omedelbart. När hon väl gör det så brukar hon dessutom komma på att hon nog är ganska trött egentligen så det är inte ovanligt att hon somnar direkt, från att ha varit vild som en huligan.

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback