» Bildbomb!

Ila är fem månader gammal och valpen är sedan länge borta, nu får man kalla henne unghund i stället...
Hon väger drygt 13 kilo och när vi hämtade henne vägde hon sex kilo...
 
 
Så mycket som kan hända på en sommar!
 
Igår var jag hos mamma och passade på att låna hennes kamera för att knäppa lite bilder på unghunden.
 
 
Det börjar bli längre päls på svansen och ett öra har tippat fram. Valppälsen är nästan helt utbytt, det är bara lite uppe vid öronen kvar.
 
 
 "Hej matte!"
 
 
Fina Ila på mammas trapp
 
 Skritt med vägvinnande steglängd
 
 
 Vi kastade lite pinnar i vattnet. Annars så brukar jag inte kasta pinnar åt henne, jag sparar det tills vi ska träna apport.
 
 
 Svansen hölls högt upp. Ju finare pinne - desto högre är den vita vimpeln hissad ;)
 
 
 Ila tycker om att bada så länge det inte är några vågor.
 
 
 
 
 
 
 
Långa ben...
 
 
 
 
 
 
 
Stolt och glad hund med nyhämtad pinne.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ila sprudlar av energi och trots att hon redan vallat och sedan badat denna dag så hittade hon en näckrosknopp som hon roade sig med på vägen tillbaka till mammas hus. Hon kastar upp den i luften för att sedan fånga den, nästan så som en katt leker med ett byte.
I vanliga fall så är jag försiktig för att hon inte ska överanstränga sig. Vi går inga promenader för motionens skull, utan bara för rastning och rekreation. Unga Border collie´s kan få en sjukdom som heter osteokondros OCD, i bogleden om man överanstränger dem när de växer mycket. Det är till en viss del arvbart och Ila har inte sjukdomen i släkten vad jag vet, men den är också mycket beroende av hur mycket man tränar hunden och om man ger ett bra foder. Nyckeln är att inte träna den unga hunden för muskler och konditions skull och inte ge ett foder som gör att den växer för fort. Det kan vänta tills hunden är ett år och lederna är färdiga för att belastas mer.
Men leka måste hon få göra ändå. :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Min underbara, vilda, glada hund!
 
 


Gårdsbacken
28 Augusti, 2013 - 10:37 / BLOGG: http://gardsbacken.blogspot.se/

Jag tittar på bilderna och njuter av att det är en lycklig hund jag ser. Vi är så glada att Ila fick flytta till dig, Isak och Sonja.
Kramar från Paula på Gårdsbbacken

Svar: Och vi är väldigt glada åt vår lilla bruna <3Tack för fina ord. Vi ses på torsdag! :)
Kramar
Felicia Asp Tauni


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback